تحولات لبنان و فلسطین

«نون.خ» در بین سریال‌های نوروزی بیشترین بازدید را در تلوبیون به نام خود ثبت کرد؛ اگرچه امسال دست تلویزیون در تولید سریال‌های نوروزی خالی بود اما به جز «نون. خ۴»، سریال عاشقانه تاریخی دیگری به نام «آتش و باد» هم مورد اقبال مخاطبان قرار گرف

پربیننده شدن «نون. خ ۴» گمانه ها را برای ادامه آن تقویت کرد/ فرار از بن‌بست کلیشه

فصل چهارم «نون.خ» با فضای کمدی و طنز به کارگردانی و بازیگری سعید آقاخانی روی آنتن شبکه یک رفت و نظر مخاطبان را جلب کرد. فصل چهارم این سریال از ابتدای عید تا پایان تعطیلات نوروزی بیش از ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار بار در تلوبیون دیده شد.

سعید آقاخانی پس از سال‌ها تجربه سریال‌سازی در تلویزیون، با خلق کاراکتر نورالدین خانزاده و بازی خوبی که در این نقش داشت، توانست محبوبیت زیادی بدست آورد. بار اصلی سریال روی دوش این شخصیت است و مانند شخصیت نقی معمولی در «پایتخت» که بسیاری محسن تنابنده را با این نقش می‌شناسند، سعید آقاخانی هم این روزها با شخصیت نورالدین خانزاده شناخته می‌شود.

«نون.خ» حالا به یکی از برندهای مهم کمدی در تلویزیون تبدیل شده است و پس از پایان پایتخت، رقیب دیگری در سریال‌های کمدی تلویزیون ندارد. این سریال در فصل دوم، طرفداران زیادی پیدا کرد و فصل سوم آن، پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی دو سال پیش شناخته شد و امسال هم توانست در برهوت سریال‌سازی تلویزیون برای نوروز، برنده بی‌رقیب در جلب نظر مخاطبان باشد.

* یکه‌تازی طناز تنها

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون به خبرنگار ما می‌گوید: «نون.خ» از نظر نگارش فیلم‌نامه، نوآوری، داستان‌پردازی، شخصیت‌پردازی ملموس، کارگردانی هدفمند و سنجیده، انتقال مناسب پیام‌های سریال، بازی‌های دیدنی و تلاش برای اجرایی کردن و نمایش آثاری مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در حد بضاعت خود قابل قبول است اما ضعف‌هایی هم دارد.

او با بیان اینکه تنها ارمغان طناز نوروز امسال تلویزیون، فصل چهارم مجموعه «نون.خ» بوده است، خاطرنشان می‌کند: این سریال با بهره‌گیری از مضامین و شخصیت‌های آشنا و نیز داستان‌ها و فضاسازی‌های نسبتاً مطلوب، محتوای خوبی را در راستای پیوند بومی و قومی با زبان طنز به مخاطبان نمایش داد و در مجموع به عنوان یک سریال خنده‌دار اجتماعی و خانوادگی در شرایطی که رقیب دیگری در میان سریال‌های نوروزی نداشت توانست از سوی مخاطبان تلویزیون نمره قبولی بگیرد.

* اثری قومی در سیمای ملی

وی در پاسخ به اینکه تلویزیون چطور می‌تواند برند سریال «نون.خ» را حفظ کند؟ می‌گوید: فصل چهارم این سریال در ادامه فصل‌های پیشین آن ساخته شد و به لحاظ مضمونی و محتوایی در امتداد سریال موفق «پایتخت» بود. در واقع آنچه این دو سریال را در یک امتداد قرار می‌دهد توجه به چند مسئله مهم از جمله ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، توجه به فرهنگ و آیین اقوام بومی و منطقه‌ای و تولید یک اثر قومی در سیمای ملی است.

به باور آذین، «نون.خ» در فصل چهارم خود نسبت به سه فصل پیشین، حرف و قصه تازه‌ای نداشت اما با وجود ضعف‌ها و کاستی‌ها، در حد بضاعت توانست جای خالی آثار طنز را در تلویزیون پر کند.

او اضافه می‌کند: انتظار می‌رفت با گذشت سه فصل از سریال و آشنایی بازیگران با فضای داستان و شخصیت‌ها، فصل چهارم موفق‌تر از فصل‌های پیشین به ویژه فصل‌های اول و دوم باشد اما چنین نبود و دلیل آن نداشتن داستانی قوی و منسجم بود.

این منتقد آثار تلویزیونی با بیان اینکه «نون.خ ۴» از نظر مضمونی هیچ تناسبت معنایی و محتوایی با ایام نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان نداشت، خاطرنشان می‌کند: مدیران تلویزیون که با تاریخ و تقویم سروکار دارند می‌دانستند نوروز امسال با ماه مبارک رمضان تقارن می‌یابد و باید تولیدات مناسبتی داشته باشند که پاسخگوی سلیقه مخاطبان در این ایام باشد آثاری امیدآفرین، شادی‌بخش و خانوادگی تا علاوه بر سرگرمی به ارتقای سواد رسانه‌ای و آگاهی اجتماعی مخاطبان هم کمک کند اما تولیدات نوروزی امسال صدا و سیما از این منظر ضعف داشت.

وی می‌افزاید: اگرچه فصل چهارم «نون.خ» در برهوت نبود آثار قوی و غنی طنز توانست نظر مخاطبان تلویزیون را با خودش همسو کند اما ضعف و کاستی صدا و سیما در تولید سریال‌های مناسبتی به قوت خود باقی است.

* برندسازی و برندسوزی

آذین با بیان اینکه آنچه در مورد سریال «پایتخت» برای تلویزیون اتفاق افتاد یک برندسوزی بود؛ چرا که تاریخ مصرف این سریال تمام شده بود، هشدار می‌دهد: اگر نگاه سلیقه‌ای مدیران بر خواست و ذائقه مخاطبان حاکم شود این اتفاق می‌تواند درباره «نون.خ» هم بیفتد.

او می‌گوید: اگر سریالی نتواند در فصل‌های بعدی خود، حرف‌هایی به‌روز و نو بزند و با سلیقه و خواست مخاطبان همراه نشود، به تکرار می‌افتد و بدیهی است که به بن‌بست تولید می‌رسد. سریال «پایتخت» تا فصل سوم روند درستی را طی کرد اما از فصل چهارم به بعد برای اینکه آنتن نوروزی تلویزیون خالی نباشد دست روی سوژه‌های دم‌دستی و ماجراهای سطحی گذاشت.

این منتقد تأکید می‌کند: سازندگان «نون.خ» اگر قرار است مخاطبانشان را نگه دارند باید حرف‌های تازه‌تری بزنند و داستان‌های جدیدی خلق کنند.

به باور او، فصل‌های اول و دوم «نون.خ» برای مخاطبان جذابیت داشت اما فصل سوم درجا زد و در فصل چهارم با توجه به اینکه گروه تولید پخته‌تر شده بودند اما سریال پخته‌تر نشد.

آذین با ابراز امیدواری از اینکه «نون.خ» به عاقبت «پایتخت» دچار نشود و در دام کلیشه و بن‌بست قصه نیفتد، یادآور می‌شود: گاهی شخصیت‌های سریال برای خنداندن مخاطب، رفتارهایی کلیشه‌ای و شوخی‌های دم‌دستی داشتند در حالی که «نون.خ» برای ادامه حیات در فصل‌های بعدی نیازمند داستانی قوی و پرکشش است نه اینکه با اضافه کردن شخصیت‌های جدید، به هر قیمتی به سریال آب ببندند! 

خبرنگار: زهره کهندل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.